I když automobilů se spalovacími motory je na trhu prozatím většina, derou se do popředí i další technologie. Má tedy budoucnost patřit spíše bateriovým elektromobilům, autům s vodíkovými články, anebo vozidlům s hybridním pohonem?
Mohlo by se zdát, že spalovací motory postupně vymizí, a to jednak z důvodů ekologických (snížení emisí), a také proto, že ubývají zásoby ropy. Tudíž by ji měly nahradit obnovitelné zdroje.
Avšak na druhé straně i spalovací motory se stále vyvíjejí. Novou možnost jejich přežití slibují chytrá turbodmychadla a mikrovlnný zážeh. Technologii mikrovlnného pulzního zapalování vyvíjejí odborníci v Německu. Spalovací motory mají dosáhnout až o třetinu nižší spotřebu paliva, což se významně projeví i na snížení škodlivin, vypouštěných do ovzduší – vývojáři tvrdí, že by emise mohly činit asi jen čtvrtinu oproti současnému množství spalin. A to také proto, že PHM se budou spalovat při nižší teplotě. Systém MICRO WAVE pulzního zapalování by měl být používán u motorů naftových i benzínových.
Společnost pro výzkum a vývoj této technologie oslovila některé světové automobilky při hledání partnerů, kteří by tento inovativní systém podpořili.
V roce 2019 mělo být mikrovlnné pulzní zapalování testováno na závodních vozech Porsche 911 GT3 – výsledky testů mají rozhodnout, zda se začne mikrovlnný zážeh používat i ve vozidlech v běžném každodenním provozu.
Turbodmychadla – právě k nim se upíná pozornost automobilek, neboť dokáží při nižší spotřebě PHM snížit emise škodlivin a přitom zajistí vyšší výkon motoru. Na základě klasického turbodmychadla odborníci vyvinuli elektrické turbo – jedná se o včlenění elektrického motoru s elektronikou ke kompresoru a turbíně.
Společnost Garett, výrobce turbodmychadel, představila v Brně automobil Audi Q7, 2.0 v úpravě s eletroturbem. Výkon se zvýšil o 30 kW, točivý moment o 40 Nm a emisní třída se rázem zvedla z Euro 6 na Euro 7.
Z uvedených informací vyplývá, že spalovacím motorům ještě zdaleka nezvoní hrana, a že vozidla s nimi budou zřejmě jezdit ještě několik desítek let.